Aljaška a Kanada 2001
OBSAH | MAPA CESTY | FOTOGALERIE | STATISTIKA | ODKAZY

Brána do divočiny - Cassiar Highway

29. srpna 2001: Dnešní den jsme zahájili příjemnou a již dlouhou dobu po sobě volající sprchou. Teplé sluneční paprsky hned od rána slibovaly nádherný den. Zkousli jsme si poslední úsek Yellowhead hwy, která se nakonec ukázala jako stále ještě dosti frekventovaná a civilizovaná tepna (relativně), což hned prvních pár kilometrů po nesrovnatelně opuštěnejší Cassiar highway potvrdilo. Povrch vozovky se nápadně zhoršil, zato scenérie nepřehlédnutelně gradovala:

Hazelton Mountains z Cassiar Highway

na západě hřeben divokých hor Hazelton Mountains, podél cesty neprostupný prales se spoustou jezírek a bažin. To celé nějakých 160 kilometrů téměř beze stopy civilizace až do Meziadin Junction.

Stewart a Hyder, Salmon Glacier

Tady děláme malou odbočku a pokračujeme 60 kilometrů na západ po silnici, jíž se přezdívá Glacier Highway, do městečka Stewart. Cesta je z obou stran lemována závratně strmými a vysokými horami pokrytými ledovci, z nichž do údolí stékají četné vodopády. Pohádkově nádherné.

Glacier Highway - napříč Pobřežními horami
Glacier Highway napříč Pobřežními horami

Stewart má asi 450 obyvatel a nachází se na konci dlouhého a úzkého fjordu Portland Canal. Hned v sousedství, ale už na Aljašce, leží mnohem menší a docela pitoreskní osada Hyder.

Hlavní ulice ve Stewart

Hlavním důvodem naší cesty sem je ale Salmon Glacier, dle průvodce údajně největší ledovec na světě dostupný autem (tomu ale moc nevěřím:-). Z Hyderu k němu vede dost drsná přes 30 kilometrů dlouhá "silnice" plná děr, která se navíc vyšplhá vysoko nad něj, takže výhledy jsou úchvatné. Naneštěstí se nám tu trochu zhoršilo počasí, nicméně tahle obrovská ledová masa je určitě jednou z nejvelkolepějších věcí, které jsme na své cestě mohli vidět.

Silnice z Hyderu k ledovci Salmon Glacier
Ledovec Salmon Glacier plazící se do údolí
Salmon Glacier plazící se do údolí
Pohled zpět do údolí Salmon River

Naše výprava před Salmon Glacier
Ledovec Salmon Glacier

Další zdejší atrakcí je potok Fish Creek, kam v sezóně hojnost lososů láká velké množství medvědů, jejichž pravidelné návštěvy pro změnu zase přitahují davy turistů a tak na břehu potoka nechybí několik desítek metrů dlouhá vyhlídková plošina, odkud lze lovící zvěř bezpečně pozorovat. I my jsme měli štěstí a viděli jsme tu dva vlky a při cestě zpět své první dva (navíc lovecky úspěšné) hnědé medvědy.

Vlk u Fish Creek

Večer jsme se vrátili do Meziadin Junction, kde jsme strávili noc v kempu u stejnojmenného jezera.

Na sever po Cassiar Highway - zkouška ohněm

30. srpna 2001: Probuzení do deštivého rána bohužel není tak optimistické jako v předchozích dnech. Nízko nad jezerem se válí husté mraky, stan balíme v dešti, snídaně je rušena krátkými přeháňkami a nevypadá to, že se počasí hodlá umoudřit. Vyrážíme na sever do pusté, mlžné a ponuré krajiny. Cassiar Highway, náš dnešní společník, je kratší, divočejší a přitom méně používanou alternativou k Alaska Highway. Na svých 720 kilometrech rozehrává dokonalé divadlo o mnoha dějstvích, v hlavní roli s nedotčenou a nádhernou přírodou.

Ponuré ráno na Cassiar Highway
Nad řekou Stikine River
Krajina v okolí jezera Deese Lake

Po celé její délce je rozmístěno jen několik málo osad, pár metrů od silnice končí civilizace a začíná území nikoho. Jízda po této silnici je malým dobrodružstvím. Přibližně 20 procent jejího povrchu je bez asfaltu a je-li mokro tak jako dnes, pokryje tyto i 50 kilometrů dlouhé úseky kluzké bahno. Provoz je velmi řídký. Když jsme na jednom místě asi na tři čtvtě hodiny zastaveni kvůli rušné stavební činnosti, rozrůstá se "kolona" za námi za tuto chvíli maximálně o deset aut. Pocity z celého dnešního dne se dají jen těžko vylíčit. Jedno je jisté. Jízdu si za volantem dokonale vychutnávám. Konečně projíždíme krajinou přesně dle mého gusta. Poté, co se mraky trochu zvedly, můžeme se kochat pohledem na uchvacující scenérie hor, jezer, neprostupných lesů...

Melancholická Cassiar Highway
Náš Chevy Van dostává zabrat
Losice v jezeře při Cassiar Highway

Jedním z největších zážitků je setkání se dvěma černými medvědy, kteří přímo před námi pobíhají uprostřed silnice. Jsou zvědaví a přicházejí skoro až k autu.

Dva černí medvědi na Cassiar Highway
Medvěd - pár metrů od auta
Medvěd pár metrů od auta
Benzínová pumpa v Tatoga

Jídelníček si spestřujeme vynikajícími borůvkami, kterých hned u cesty roste takové množství, že za deset minut jsme natrhali plný ešus.
Do tmy máme celou Cassiar téměř za sebou a přijíždíme ke křižovatce s Alaska Highway, kde stavíme stany v RV Parku. Ještě teď večer s Karlem myjeme neuvěřitelně zasviněné auto u Dump Station, kterých (jak později zjišťujeme) je tady na severu spousta. Nachází se většinou u benzínek a voda je zadarmo. Když už jsme skoro hotovi, přichází k nám nějaký chlápek. Je zvědavý, zda jsme přijeli po Cassiar a vyzvídá, jaká byla cesta - blátivá? Jářku, trochu blátivá, ale jinak nezapomenutelná.