Aljaška a Kanada 2001
OBSAH | MAPA CESTY | FOTOGALERIE | STATISTIKA | ODKAZY

Jasper National Park

25. září 2001: Přes průsmyk Yellowhead Pass se dostáváme do Alberty a přijíždíme do Jasperu, živého turistického centra stejnojmenného národního parku. Směřujeme rovnou do visitor centra, ale ani tahle návštěva nás nezbavuje bezradnosti v tom, jak si pobyt v této oblasti bohaté na nejrůznější přírodní krásy rozvrhnout a co všechno vidět. Částečně je to také způsobeno tím, že času není zrovna nazbyt a třeba vícedenní túra, která by byla ideální, vůbec nepřichází v úvahu.
Prvním cílem je jezero Maligne Lake, jedno z nejhezčích (alespoň podle pohledů). Scenérie to není vůbec špatná, i když samozřejmě nelze přehlédnout, že turistů je tu o něco více než jsme z posledních týdnů zvyklí. Také jsme trochu zklamaní z toho, že není možné uskutečnit plánovaný výlet na kánoích. Přijeli jsme o jeden den pozdě. Sakra.

Medicine Lake
Maligne Lake
Maligne Lake - Emerald Island

Vracíme se zpět do Jasperu a cestou se ještě zastavujeme na skok u Maligne Canyon. Ale to už je vyloženě šlápnutí vedle. Chůze po vybetonovaných chodníčcích a schůdcích obehnaných všudypřítomnými ploty či zábradlím mezi hordami mastňáckých turistů? Děkuji, ale po návštěvě Denali to působí jako kopanec do zadku. Rychle pryč.
Tenhle den už může spasit jedině nějaká vhodná túra. Po úzké a rozmlácené vedlejší silnici chvátáme do oblasti Edith Cavel, kde začíná 8 km dlouhá trasa Cavel Meadows Loop. Tady stranou od hlavních atrakcí parku už je lidí o poznání méně a to nám opět zvedá náladu. S vervou začínáme stoupat do hor a za chvíli už můžeme obdivovat skvělé výhledy. Přímo před námi se do obrovské výše tyčí mohutný masiv hor Mt. Edith Cavel (3363 m) a Sorrow Peak (3020 m) s ledovcem Angel Glacier. V údolí, z nějž jsme vycházeli, leží malé ledovcové jezírko se zelenou vodou. Stoupáme stále výše a postupně zdoláváme plochý hřeben, za nímž se zdvihají další vrcholy a otevírá se pohled na vzdálenější hory v parku. Dalo by se pokračovat ještě dále, ale den se pomalu chýlí ke konci a tak jen chvilku odpočíváme, pozorujeme tu krásu kolem a vychutnáváme nečekanou samotu. Zpátky u auta jsme co by dup.

Sorrow Peak a Angel Glacier
Na nejvyšším bodě krátké túry
Mt. Edith Cavel

Vracíme se na hlavní silnici, která spojuje národní parky Jasper a Banff, tzv. Icefields Parkway, jedeme na jih a hledáme nejbližší kemp. V šeru soumraku vidíme ze všech obrovských hor kolem jenom obrysy. Už skoro za tmy ještě zastavujeme u vodopádu Athabasca Falls. Teprve teď, když jsme tu úplně sami, vyniknou rozměry parkoviště, chodníků a betonových vyhlídkových plošin dimenzovaných pro velký počet návštěvníků. Kemp naštěstí není plný.

Icefields Parkway, Banff National Park

26. září 2001: Dnes by nás měla čekat jízda po údajně jedné z nejscéničtějších silnic v Kanadě, vedoucí nádhernými zaledněnými horami v národních parcích Jasper a Banff. Z tohoto důvodu bylo naprosto klíčové, jak se zachová počasí. A to totálně selhalo. Asi dvě třetiny cesty pršelo nebo mrholilo, hory byly schované v mracích a mírné zlepšení přišlo až ve druhé polovině dne. To na náladě nepřidá. Nejvíc zpruzenej jsem ale byl po návštěvě Icefields visitor centra, které vypadalo spíš jako příletová hala nějakého letiště narvaná lidmi. Ono totiž stojí hned vedle Columbia Icefields - ledovcového pole, které je jednou z nějvětších atrakcí v této oblasti. Lidé se tu nechávají vyvézt takovými zvláštními autobusy přímo na ledovec. To už mi přišlo jako úplná zvrhlost. Nicméně jsme se jakožto správní mototuristé pomalu posunovali po této scénické silnici a i když toho moc vidět nebylo, zastavovali na vyhlídkových místech a jednou si i zašli na několik set metrů dlouhou procházku po vybetonovaném chodníčku. Takhle jsme se dostali do Lake Louise a odtud ještě pokračovali po transkanadské dálnici do města Banff.

Peyto Lake
Columbia Icefields - Athabasca Glacier
Transcanada Highway

Tady jsme si ujasnili plány na zítřek. Pokud se nad námi počasí smiluje, vypravíme se pokořit vrchol hory Mt. Fairview. A protože v Banffu už bylo počasí o něco lepší a do večera ještě nějaká ta chvilka také zbývala, považoval jsem za dobrý nápad si někde trochu protáhnout svaly. No, nakonec to dopadlo asi tak, že jsme šli dva kilometry lesem na takový malý kopec nad městem, odkud byl výhled do údolí (Bow Valley) dost omezený okolními stromy a zase zpět.

Bow Valley a hora Mt. Rundle
Bow Valley a Mt. Rundle
nic
Bow Valley

Večer jsme se pak vrátili do vesničky Lake Louise, která leží nedaleko stejnojmenného jezera, odkud zítra vycházíme na již zmiňovanou túru. Bohužel jsme tu však nemohli přespat v kempu, protože se prý v okolí potuluje medvěd a bylo zakázané spát ve stanech. Dojeli jsme tedy na parkoviště k jezeru a všichni čtyři přespali v autě.

Výstup na Mt. Fairview, Yoho National Park

27. září 2001: Když jsem v noci slyšel, jak déšť bubnuje na střechu auta, rozhodně jsem si nedělal žádné iluze o tom, jaké počasí nás čeká ráno. Dost mě tedy překvapilo, když jsem po probuzení hleděl na nádherně modrou oblohu bez jediného mráčku. Bez meškání jsme vyrazili na cestu, aby se nám to nezkazilo. Hned od začátku se šlo pěkně do kopce lesem a za chvíli jsme vyběhli do sedla Saddle Pass.

Lake Louise
nic
Saddle Pass

I když bylo docela teplo, ležel tady lehký poprašek sněhu, který napadl přes noc. Kolem nás se vypínaly vysoké a zasněžené hory a přímo před námi hora Mt. Fairview. Po prudkém svahu jsme na ni začali stoupat. Cesta nahoru netrvala dlouho a za chvíli už jsme se mohli těšit z nezapomenutelného kruhového výhledu z vrcholu vysokého 2744 metrů, tedy nejvyššího bodu celé naší cesty. Byli jsme nadšení, protože takovou nádheru nikdo z nás nečekal.

Na vrcholu hory Mt. Faiview
Na vrcholu Mt. Fairview
Z leva: Sheol Mountain, Haddo Peak, Mt. Aberdeen
Z leva: Haddo Peak, Mt. Aberdeen a Mt. Lefroy
Mt. Victoria a údolí Plain of Six Glacier

Výhled z Mt. Faiview do údolí
Výhled z Mt. Fairview do údolí

Kochali jsme se a fotili asi hodinu a celou tu dobu jsme tu byli sami, jaký div uprostřed tak turistického kraje. Až po cestě dolů jsme začali potkávat větší či menší skupinky lidí nejrůznějšího věku mířících nahoru. Celá devítikilometrová túra nám zabrala asi 4 hodiny.
Poté jsme se krátce přesunuli k nedalekému jezeru Moraine Lake, které leží v údolí Valley of ten peaks a vytváří jednu z nejslavnějších kanadských scenérií.

Moraine Lake
Moraine Lake a Valley of Ten Peaks
Zemní veverka, žebravá potvora
Zemní veverka

Toto panorama můžete dokonce najít na rubu starších dvacetidolarových bankovek. Dali jsme si tu malou pauzu na oběd a pak už jsme jeli pryč z parku. Přes průsmyk Kicking Horse Pass jsme se přehoupli z Banffu do národního parku Yoho a zároveň jsme tím ukončili krátkou návštěvu Alberty. V Yohu jsme udělali jen jednu zastávku u nejvyššího vodopádu v kanadských Skalistých horách - Takakkaw Falls a pak už jsme sjeli z hor do údolí do městečka Golden, kde jsme přenocovali.